کابل شبکه

کابل شبکه

کابل شبکه

 

کابل شبکه به کابل هایی گفته می شود که وظیفه ارسال اطلاعات و انتقال داده ها را به عهده دارند. کابل های شبکه در مدل های متفاوت cat1 الی cat8  تولید می شوند. امروزه کابل های شبکه اغلب به صورت سری 5 (cat5)، سری 6 (cat6) و سری 7 (cat7)، کاربرد زیادی در صنعت شبکه و اینترنت دارند. البته گاهی انواع a از این مدل ها نیز تولید می شود که قابلیت های بالاتری نسبت به مدل ساده دارد. a مخفف کلمهAugmented می باشد که علت نامگذاری آن، پهنای باند بیشتر آن است: cat5a-cat6a-cat7a)).

اختلاف این کابل شبکه معمولاً در سرعت انتقال، حجم و کیفیت انتقال داده شده می باشد. به عنوان مثال، کابل های cat6 در حدود حداکثر 1000 مگابیت در ثانیه و پهنای باند 250 مگاهرتز و در شبکه هایGigabit Ethernet  استفاده می شوند.

در گذشته بیشتر از کابل های کواکسیال برای انتقال استفاده می شده اما امروزه از کابل های به هم تابیده یا همان Twisted Pair که معمولاً دارای 8 رشته و به صورت 4 رشته زوج به هم تابیده می باشند، استفاده می شود. این نوع کابل ها معمولاً دارای 4 رنگ اصلی و 4 رنگ فرعی هستند. رنگ های اصلی عبارتند از: سفید، قهوه ای، نارنجی و آبی و رنگ های فرعی ترکیب یک رنگ با رنگ سفید می باشند. به عنوان مثال: سفید نارنجی.

 


کابل شبکه به ازای هر اندازه و مدل، به انواع پوششی UTP، FTP، STP وSFTPتقسیم می شوند. کابل های UTP، کابل های بدون شیلد و روکش، کابل های STP، کابل های شیلد آلومینیومی، کابل های ،FTP کابل های فویل دار بدون شیلد و کابل هایSFTP، کابل های شیلد دار و فویل دار می باشند. روکش کابل های شبکه معمولاً بر دو نوع PVCو LSZH هستند که تفاوت این کابل ها در این است که کابل LSZH فاقد هالوژن است و در هنگاه سوختن، دود سمی تولید نمی کند. سوکت ها یا همان کانکتورهای اتصال کابل های شبکه معمولاً RJ45 می باشد.

کابل شبکه را برای اندازه گیری کارایی تست می کنند.معروف ترین این تست ها تست فلوک است.تست فلوک را به دو صورت چنل(Channel) و پرمننت(Permanent) انجام می شود.در تست چنل دو سر کابل شبکه را کیستون زده و با پچ کورد ها به دستگاه می زنیم و تست فلوک را می گیریم.تست پرمننت تست سخت تر و کامل تری می باشد که در آن سرهای کابل را کیستون زده و و آن را به وسیله ماژول های پرمننت خود دستگاه، متصل می کنیم،سپس هدروم کابل را اندازه گیری می کنیم.استاندارد تست فلوک در مدل های چنل و پرمننت 90 متر طول کابل می باشد.یعنی انتقال داده در 90 متر طول کابل به صورت یک تکه سنجیده می شود.





:: برچسب‌ها: کابل شبکه ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : idanito
تاریخ : دو شنبه 11 آذر 1398
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: