سفته ضمانت

سفته ضمانت

آشنایی با سفته ضمانت و نکات مهم آن

 

سفته ضمانت که به آن سفته حسن انجام کار نیز گفته می‌شود، یکی از انواع سفته است که به منظور ضمانت از آن استفاده می‌شود. این سند مالی همانند چک، از دسته اوراقی به شمار می‌آید که به هدف تضمین از آن استفاده می‌شود. این روزها کارفرمایان برای اطمینان از حسن انجام کار اقدام به دریافت سفته ضمانت از کارجویان می‌کنند. در قانون کار به این اوراق اشاره نشده است و همین خلا قانونی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای کارجویان شود. در این مطلب شما را با سفته ضمانت آشنا خواهیم کرد و نکات مهم آن را برای شما بازگو می‌کنیم.  در صورت داشتن هرگونه سوال در این خصوص با مشاوره حقوقی تلفنی رایگان تماس برقرار کنید.

سفته ضمانت وام بانکی

این نوع سفته‌ها معمولا برای ضمانت بازپرداخت وام منتقل می‌شوند و مانند سایر سفته‌ها باید مطابق قانون ۳۰۸ تجارت شامل شرایط اعتبار سفته باشد. بانک‌ها و موسسات مالی مختلف برای اعطای وام و تسهیلات به اشخاص شرایطی دارند که یکی از این شرایط داشتن تعدادی ضامن است. ضامن می‌تواند دوست عضو خانواده یا شریک تجاری شما باشد که تعهد وام گیرنده نسبت به بازپرداخت اقساط را تضمین می‌کند به این صورت که مقداری سفته و چک جهت تضمین فرد مورد نظر به بانک می‌دهد و با این کار مسؤلیت وام را در صورت عدم پرداخت اقساط وام‌گیرنده بر عهده خواهد داشت.

در صورت عدم بازپرداخت اقساط وام توسط وام‌گیرنده، طی روال قانونی هر بانک مثل چند ماه عقب افتادن، دادن تذکرها و پیگیری طبق مقررات، بانک به ضامن یا ضامن‌ها مراجعه می‌کند و از ضمانت‌هایی که به بانک داده‌اند مانند فیش کسر از حقوق یا سفته یا چک استفاده خواهد کرد. در این صورت واخواست یا اجرای سفته از سوی بانک یا محل گرفتن وام صورت می‌پذیرد که در سه نسخه تنظیم و توسط دارنده یعنی بانک امضا شده و به صادرکننده سفته یعنی ضامن ابلاغ می‌شود. در صورت عدم پرداخت سفته توسط ضامن بانک از طریق دادگاه و طرح شکایت نسبت به دریافت آن اقدام می‌کند. در واخواست سفته کپی کاملی از سفته نوشته می‌شود و دستور پرداخت مبلغ آن توسط دادگاه قید خواهد شد.

سفته ضمانت وام خانگی

به طور معمول همه صندوق‌های وام خانگی بر پایه اعتماد و بین افراد خانواده و بستگان شکل می‌گیرند که همین امر موجب می‌شود در قبال واگذاری وام خانگی، ضمانتی به جز اعتماد متقابل منتقل نشود. با وجود این ممکن است گاهی صندوق وام‌های خانگی بین افراد بیشتری گسترش یابد یا افراد با ایجاد شرایط وام‌های بزرگ تصمیم به وضع قوانین محکم‌تری مثل دریافت سفته یا چک در قبال اعطای وام از اعضا گرفته باشند. در این حالت صندوق‌دار به میزان مبلغ وام با شرایطی توافقی از هرکس که وام دریافت کند سفته گرفته و شرایط نوشتن و واخواست آن از طریق دادگاه، مانند شرایط سفته ضمانت عادی خواهد بود.

جالب است بدانید سفته تنها از طریق مراجعه به دادگاه حقوقی و طرح دادخواست قابل مطالبه است و نپرداختن آن جرم نیست. اما نپرداختن چک مجازات کیفری دارد و چون سند رسمی لازم الاجراست تنها با مراجعه به اداره اجرای اسناد قابل وصول است.

از ملاحظات مهمی که در مورد سفته باید به آن توجه داشت این است که سفته می‌تواند با ظهرنویسی‌های زیاد به اشخاص متعددی منتقل شده باشد، در این حالت نه تنها فرد صادرکننده سفته بلکه همه پشت‌نویسان نسبت به دارنده سفته مسئولیت تضامنی دارند. به این معنی که همه این افراد مسئول پرداخت کل مبلغ هستند و دارنده سفته می‌تواند به هریک که دسترسی بهتری داشت مراجعه و همه وجه را از او بخواهد. البته هرکدام از امضاکننده‌ها این حق را دارند که برای گرفتن مبلغ، به امضاکننده قبل از خود مراجعه کنند که در نهایت حق مطالبه وجه از شخص صادرکننده سفته نیز وجود دارد.

 

 

 





:: برچسب‌ها: سفته ضمانت ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : idanito
تاریخ : چهار شنبه 7 ارديبهشت 1401
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: