آزمایش تیروئید

آزمایش تیروئید

آزمایش تیروئید

 

تیروئید هورمون‌هایی می‌سازد که نحوه مصرف انرژی بدن را تنظیم می‌کنند. همچنین نقش مهمی در تنظیم وزن، دمای بدن، قدرت عضلانی و حتی خلق و خوی شما دارد.

تیروئید یک غده پروانه شکل و کوچک در زیر پوست و عضلات جلوی گردن است که در قسمت تحتانی گلو قرار دارد. وظیفه غده تیروئید ایجاد دو هورمون به نام تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) است. این هورمون‌ها در خون ترشح شده و سپس به تمامی بافت‌های بدن منتقل می‌شوند. وجود هورمون T3 و T4 برای بدن بسیار موثر و مفید هستند. به عنوان مقال این دو هورمون به بدن کمک می‌کنند تا انرژی لازم را دریافت کند، رشد کند، بدن را گرم نگه می‌دارد و سایر اعضای بدن از قبیل قلب، مغز و ... را به کار وا می‌دارد. اگر تغییری در هر از این موارد تجربه می‌کنید، حتما از آزمایش تیروئید استفاده کنید. زیرا نتایج به دست آمده مشخص می‌کنند که آیا تیروئید شما کم کار یا پرکار است و یا به طور کلی، مشکلی در این ناحیه از بدن سلامتی شما را تهدید می‌کند یا خیر. هنگامی که سطح تیروئید در بدن شما پایین است، غده هیپوفیز، TSH بیشتری تولید می‌کند و وقتی سطح تیروئید بالا باشد، غده هیپوفیز، TSH کمتری تولید می‌کند. سطح TSH خیلی بالا یا خیلی پایین می‌تواند نشان دهد که تیروئید شما به درستی کار نمی‌کند.هیپوفیز غده‌ای به اندازه نخود است که در پایین مغز قرار دارد که هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) را ایجاد می‌کند. TSH تیروئید را برای ایجاد هورمون تیروئید بیشتر تحریک می‌کند.

هر آنچه که باید در مورد آزمایش تیروئید بدانید

اگرچه بیماری‌های تیروئید، علائم مشخصی دارند و در بسیاری از موارد، افراد از تغییر حالت‌های بدنی خود، متوجه مشکلی در بدن خود می‌شوند، اما انجام آزمایش‌های دوره‌ای خون، می‌تواند بسیار زودتر این اختلالات را شناسایی کند. این موضوع به ویژه در مادران باردار و کودکان در حال رشد، اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین مواردی مانند خستگی، افسردگی، شکنندگی ناخن‌ها و ریزش مو در برخی افراد به طور متداولی وجود دارد که ممکن است ناشی از اختلال در عملکرد تیروئید باشد.

زمانی که غده تیروئید پرکار (هیپرتیروئیدیسم) شود، میزان زیادی از هورمون‌های تیروکسین ترشح می‌شود و علائمی مانند کاهش وزن ناگهانی، ضربان قلب تند، افزایش تعریق، ضعف عضلات و اختلالات خواب دیده می‌شود. در تیروئید کم کار (هیپوتیروئیدی)، این غده نمی‌تواند به میزان کافی هورمون تولید کند و علائمی مانند ضعف و خستگی، پوست خشک، کم شدن تعریق، فراموشکاری، یبوست، افزایش وزن، کم خونی، درد مفاصل و اختلالات قاعدگی ایجاد می‌شود. آزمایش اصلی که برای تشخیص بیماری‌های تیروئیدی انجام می‌شود، آزمایش خون وریدی است که معمولا از ورید بازویی گرفته می‌شود. اما در برخی شرایط اسکن تیروئید نیز برای تکمیل آزمایش‌ها لازم می‌شود. به طور معمول، نمونه خون گرفته شده، از جهت میزان هورمون‌های TSH که در غده هیپوفیز ترشح می‌شود و هورمون‌های T4 و T3 مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و با جدول استانداردی که وجود دارد، مقایسه می‌شود. البته گاهی به صلاح دید پزشک، باید موارد دیگری مانند کلسیتونین، تیروگلوبولین و آنتی‌بادی‌های تیروئید نیز سنجیده شود.

با ثبت درخواست آزمایش تیروئید در آزمایش آنلاین، متخصصین نمونه‌گیری که مورد تائید وزارت بهداشت هستند و مجوزهای لازم را کسب کرده‌اند، در محل حاضر می‌شوند و نمونه‌گیری را انجام می‌دهند. جواب آزمایش نیز پس از انجام تست‌های مورد نظر، برای شما ارسال خواهد شد.

هزینه آزمایش تیروئید

بسته به اینکه آزمایش تیروئید با چه بیمه‌ای محاسبه شود و یا اصلا بدون پوشش بیمه آن را انجام داده باشید، هزینه‌های آزمایش تغییر خواهد کرد. هزینه آزمایش تیروئید متناسب با مراکزی که در مناطق متوسط شهری در حال ارائه خدمات پزشکی هستند، شرایط ویژه آزمایشگاه‌ها، نوع کیت‌های آزمایشگاهی و دقت بالای آنها متفاوت خواهد بود.تیروئیدیت هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می‌کند. برای تشخیص این بیماری، پزشکان سطح بالایی از آنتی بادی‌ها را بررسی می‌کنند که نشانه حمله سیستم ایمنی بدن به پروتئین‌های غده تیروئید را بیایند. معمولاً دو نوع آنتی بادی تیروئید اندازه‌گیری می‌شود: آنتی بادی‌های تیروگلوبولین (TgAb) و آنتی بادی‌های تیروئید پراکسیداز (TPO).

در بعضی موارد، نتایج غیرطبیعی آزمایش تیروئید می‌تواند به دلیل دارو، مشکل پزشکی یا بارداری باشد. در این موارد ممکن است خود تیروئید یا غده هیپوفیز مشکلی نداشته باشد و سایر عوامل موجود باعث تغییر این دو غده باشد. علاوه بر این، بررسی نتایج آزمایش عملکرد تیروئید با توجه به سن متفاوت است. پزشکان هنگام تفسیر با دقت به این موضوع توجه می‌کنند.

 





:: برچسب‌ها: آزمایش تیروئید ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : idanito
تاریخ : یک شنبه 18 ارديبهشت 1401
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: