آزمایش غربالگری سرطان

آزمایش غربالگری سرطان

آزمایش غربالگری سرطان و آشنایی با انواع آن

 
آیا درباره غربالگری سرطان اطلاعی دارید؟ آیا می‌دانید بهترین سن برای آغاز غربالگری سرطان چه سنی است؟ آیا می‌دانید غربالگری برای کدام سرطان‌ها انجام می‌شود؟ آیا می‌دانید با آزمایش غربالگری سرطان می‌توان از پیشروی سرطان پیش گیری کرد؟
چکاپ منظم بدن برای بررسی تغییرات سلول‌های بدن به طور مرتب به منظور تشخیص زود هنگام سرطان، غربالگری سرطان نامیده می‌شود. لازم به ذکر است مثبت بودن جواب آزمایش نشانه شروع سرطان نیست، ممکن است تغییرات سلولی به دلیل دیگری رخ داده باشد و آزمایش باید توسط پزشک بررسی شود.
غربالگری سرطان سینه: این نوع سرطان در خانم‌ها شایع است و انجام غربالگری سرطان سینه برای بانوانی که در خانواده خود سابقه ابتلا به سرطان سینه داشته‌اند یا افرادی که به سرطان تخمدان یا سرطان لوله فالوپ مبتلا بوده‌اند الزامی است. سن شروع غربالگری سرطان سینه و انجام آزمایش چکاپ زنان پس از 40 سال است و برای افراد معمولی و ریسک متوسط هر دو سال یکبار توصیه می‌شود. اگر نتیجه غربالگری در ماموگرافی غیر طبیعی باشد برای بررسی بیشتر شرایط جسمی فرد از روش‌های درمانی دیگر مانند سونوگرافی و MRI استفاده می‌شود.غربالگری سرطان پروستات: علائم سرطان پروستات معمولا پس از سن 55 سالگی در افرادی که سابقه خانوادگی دارند یا به دلایل مختلف به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند بروز می‌کند. در برخی از افرادی که به دلیل دارا بودن ژن خاصی در بدن سن ابتلا از 40 سال خواهد بود. به همین علت بهترین سن برای شروع غربالگری از سن 40 الی 45 سال است و چکاپ مردان باید به طور سالیانه یا دو سال یکبار تکرار شود و تا سن 70 سالگی ادامه یابد. در آزمایش غربالگری سرطان پروستات میزان سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت وجود هر گونه تغییر درمان‌های لازم آغاز می‌شود.
غربالگری سرطان ریه: این نوع سرطان یکی از انواع شایع سرطان می‌باشد و در بیشتر موارد افراد سیگاری را درگیر می‌کند. با تشخیص زود هنگام، می‌توان میزان مرگ و میر ناشی از این سرطان را به طور چشم گیری کاهش داد. غربالگری سرطان ریه با استفاده از سی تی اسکن ریه انجام می‌شود و با بررسی سلول‌های موجود در خلط فرد نیز می‌تواند تغییرات سلولی را تحت نظر داشت. معمولا برای افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند انجام آزمایش غربالگری سرطان ریه بعد از سن 55 سال توصیه می‌شود.
غربالگری سرطان روده بزرگ: یکی از رایج‌ترین آزمایش‌های غربالگری روده بزرگ، آزمایش مدفوع و بررسی جهش‌های مولکولی در مدفوع می‌باشد. یکی دیگر از روشهای غربالگری سرطان ‌های غربالگری سرطان روده بزرگ انجام کولونوسکوپی است. با استفاده از این روش ضایعات درون روده و هر گونه پولیپ روده‌ای شناسایی و نمونه برداری می‌شود. بهترین سن برای شروع غربالگری این نوع سرطان سن 50 سال می‌باشد. در صورتیکه نتیجه آزمایش کولونوسکوپی طبیعی باشد، این آزمایش باید هر 10 سال یکبار تکرار شود. در صورت وجود این نوع سرطان در بستگان نزدیک، آزمایش از سن 40 سالگی و هر 5 سال یکبار انجام می‌شود. آزمایش مدفوع نیز هر سال باید به طور مرتب انجام شود.
غربالگری سرطان دهانه‌ی رحم: غربالگری این سرطان با استفاده از تست پاپ اسمیر و انجام آزمایش HPV انجام می‌شود. سن شروع غربالگری سرطان دهانه رحم از سن 21 سالگی شروع می‌شود و تا پس از سن یائسگی و تا سن 65 سالگی باید تکرار شود. آزمایش پاپ اسمیر و HPV بهتر است به طور مرتب هر 5 سال یکبار تکرار شود. انجام آزمایش‌ها به تنهایی هر 3 سال یکبار باید انجام شود.
سخن پایانی، انجام غربالگری سرطان به طور مرتب و توجه به سلامتی، یک موضوع بسیار مهم است و برای تشخیص به موقع انواع سرطان‌ها و آغاز درمان الزامی است. برخی از انواع سرطان هیچ علامت خاصی در فرد ایجاد نمی‌کنند و در صورت تشخیص دیر هنگام ممکن است سلول‌های سرطانی پیشرفت بسیاری در بدن فرد داشته باشند و درمان بی تاثیر باشد. به همین علت توصیه می‌شود آزمایش غربالگری سرطان در زمان مشخص و در سنین ذکر شده انجام گردد. شما با استفاده از خدمات آزمایش آنلاین به راحتی می‌توانید آزمایش‌های غربالگری خود را در منزل و بدون نیاز به رفت و آمد انجام دهید.




:: برچسب‌ها: آزمایش غربالگری سرطان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : idanito
تاریخ : سه شنبه 27 ارديبهشت 1401
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: